Monday, July 21, 2014

Bukan Running Man

Assalamualaikum..

ya.. Bukan running man tapi running assessment ...

apa itu running assessment?
Running assessment adalah ujian dimana setiap pelajar akan  diberikan satu kes di ward untuk dibentangkan.

Running assessment:
-masa: 1 jam 30 minit. (30 minit untuk baca BHT dan 1 jam untuk rancang jagarawatan) + 20-30 minit untuk interview/ soal jawab)
-soal jawab itu dibuat oleh pensyarah/ pengurus/ ketua jururawat. soal jawab lebih kepada  present case(diagnosis, kenapa patient admit , previous hospitalization medication, BP yang terbaru, DM, HPT dah berapa lama, ) dan present jagarawatan yang kita rancang


tips:
- baca dan tulis dan ulang nursing care plan yang common. selalunya bila dah exam, semua jadi lupa.
-masa interview patient, hanya tanya macam mana boleh admit, apa masalah mak cik, ada sakit ka, tak boleh tidur ka(patient complaint), dan details yang tak tercatat di BHT.
-tengok trend vital sign dan SPO2 dan d/stix reading sepanjang patient admit ward, kalau patient ada antibiotik, ingat nama dan hari ke berapa)
-baca la common disease. (pathophysiology)
-banyakkan berdoa dan istiqfar dan selawat..

insya Allah anda mampu lakukan...
alhamdulillah tamat sudah pengajian formal degree di UKM...semua ini bukanlah atas usaha sendiri tapi dengan izin dan kekuatan yang Allah berikan..nikmat terbesar adalah dapat kenal Allah sebagai Tuhan.. Tawakal dan bergantung hanya pada Allah...
-jihad adalah berusaha bersungguh-sungguh...semoga pengajian ini dikira jihad di sisi Allah...semoga Allah mudahkan urusan adik-adikku... :)


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.