Friday, December 20, 2013

Godaan tudung canggih

Allahu rabbi..tetapkanlah iman kami..
                                                    Ex kucing jadi model

Buka fb ja, mata dihidangkan dengan dress yang cantik ala-ala princess, ada lace, tudung canggih, tudung yg boleh buat solat terus, sarung tangan cincin pun ada, yg renda2 pun ada, outerware, jubah yang lycra, tak lycra, chiffon, warna macam2...mata ni dah teruja..'nak krj, ada duit, siap la..memang aku beli dah'..alhamdulillah ada duit tapi nak guna..huhu (ayat abah)...

Ustaz: perkara pertama yang perlu didakwah adalah akidah. Allah yang berhak disembah. akhirat yg dituju. dunia sementara. Rasulullah juga menerapkan tentang akidah dahulu.. baru la dtg bab aurat. Oleh itu, para wanita khususnya; bila mantap akidahnya, baru tahu kenapa kena tutup aurat, boleh ka pakai telekung warna warni, boleh ka pakai baju warna warni, boleh ka pakai tudung canggih2.

ustazah(ikim) : pernah tengok orang asing seperti indon dan bangla?? bagaimana mereka kerja? mereka sungguh2 kan? sebab apa?
~ sebab mereka nak hantar wang pada keluarga mereka di sana. mereka sanggup OT, kerja kuat, ambil risiko, buat kerja yang kotor dan bahaya..mereka sanggup.mereka pedulikan stigma masyarakat. mereka dipandang hina..mereka tidak kisah.matlamat mereka adalah kumpul wang untuk deberikan pada anak2 dan suami/isteri.

~kita juga perlu seperti mereka.kita adalah musafir dunia..destinasi kita adalah AKHIRAT.. dunia ini RnR. kalau RnR, ada tak kita nak bina rumah mewah2?, tandas yang beribu riban...
eh..ada juga yang nak bina tandas yg selesa kat RnR..siapa? mereka yang bina itu supaya dapat bermanfaat pada org lain dan mereka peroleh pahala itu..ada org yg bina tu nak tunggu situ, jaga tandas tu? idok le(org perak)..mesti la teruskan destinasi kan...

smile and remember Allah
aim: selawat 70 kali sehari

No comments:

Post a Comment