Sunday, December 23, 2012

Gudang Sand @@

Sesungguhnya telah berlalu sebelum kamu sunnah-sunnah Allah; karena itu berjalanlah kamu di muka bumi dan perhatikanlah bagaimana akibat orang-orang yang mendustakan (rasul-rasul)” (Ali Imran : 137).

Katakanlah: Berjalanlah di muka bumi, kemudian perhatikanlah bagaimana kesudahan orang-orang yang mendustakan itu” (Al An’am : 11).

Maka berjalanlah kamu dimuka bumi dan perhatikanlah bagaimana kesudahan orang-orang yang mendustakan (rasul-rasul)” (An Nahl : 36).

Katakanlah: “Berjalanlah kamu (di muka) bumi, lalu perhatikanlah bagaimana akibat orang-orang yang berdosa” (An Naml : 69).

Katakanlah: “Berjalanlah di (muka) bumi, maka perhatikanlah bagaimana Allah menciptakan (manusia) dari permulaannya, kemudian Allah menjadikannya sekali lagi. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu” (Al Ankabut : 20).

Allah memerintahkan kita untuk berjalan di atas bumi ini untuk mengambil pelajar dan bukan untuk tujuan seronok semata-mata.

Alhamdulillah pengalaman selamat 4 hari 3 malam di pasir gudang johor banyak memberi pengalaman yang ternyata Allah susun mengikut kemampuan, kehendak dan keperluan kita.  Pada asalnya saya bersama dengan kak sasi, mardihah dan farida api ditukar last minute. farida ditukar dengan farid. itu adalah ujian bagi kami untuk menjaga aurat dengan sempurna walaupun di dalam rumah.. nama tertera Yusoff muhamed. ya Allah, berdebarnya sewaktu penyerahan anak angkat. pertama sekali bersua muka, hanya dapat mengucapkan Alhamdulillah kerana dikurniakan keluarga yang osem :) setelah itu, kami dibawa ke rumah ayah dan ibu masing2. MALU, SEGAN dan SANGAT SOPAN. tetapi ayah dan ibu sangat mesra sehingga kami rasa welcomed. semoga Allah membalas jasa baik ayah dan ibu.

Pada keesokan harinya, program kami ialah promotekan pemeriksaan kesihatan pada hari ahad nanti. di sinilah cabarannnya. Alhamdulillah.. disinilah iman diuji. di sinilah tarbiyah, segala ceramah, pembacaan dan .ilmu yang Allah beri sedikit kepada hambanya ini berlegar di fikiran.



bersilih ganti.
bagaikan tape sedang dimainkan
syaitan menjentik-jentik
bagaikan terpapar akhlak baginda yang sangat mulia di minda
terngiang-ngiang kata-kata dari prof muhaya

'kalau kita lihat kebaikan orang, kita akan tenang.klu kita lihat kejahatan orang pada kita, kita yang sakit.. buat apa nak sakit hati?? kita yang rugi.orang tu tak de apa2 pun"

Dan sememangnya sedikit sekali di antara hamba-hambaKu yang bersyukur. ( Saba’ : 13 )
"aku sememangnya ingin menjadi yang sedikit kerana sedikit itu yang masuk syurga.. walaupun aku tidak layak tapi aku akan berusaha"

 “Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani.” Al-Hujuraat ayat 12

-inilah yang membuatkan syaitan menangis. insya Allah.. tapi 'mereka' tidak pernah putus asa menyesatkan cucu cicit nabi Adam sampai la hari kiamat.







No comments:

Post a Comment