Tuesday, August 12, 2014

kakak jadiannnn..

Assalamualaikum..

nak cerita tentang kisah aku sebagai kakak dan adikku yang paling kecik ni

sulaiman, pinjam bulu mata bleh dak?
ni la adik aku...dia mild hyperactive...dia seorang yang sangat sensitif perasaan dia...

sulaiman seorang yang...

dia suka memberontak kalau tak dpt apa yg dia nak....
dia suka tanya 'buat apa tu?'
dia ckp bahasa alien...org len tak faham
dia sukaaaaaaa sgt abah
dia suka kata 'abah, jom Allahu akbar' bila azan
dia suka buat2 macam org nak azan
dia suka ajak nek van/kereta dan suruh buh minyak*sb stesen minyak ada mainan
dia pantang dengar tesco..abah akan kata 'tesco rosak'..dia akan kata 'tescho tak syak' (tesco tak rosak)

apa yang aku buat bila dia nak mengamuk?
-pandang mata dia dengan kasih sayang
-cakap dengan lembut dan guna ayat kanak2 dan ringkas dan pastikan ada 'na' dibelakang ayat..
contoh:  'pisau tajam.nanti sakit kena masuk hospital.'*buat muka sakit skit..
elakkan dari guna perkataan 'jangan', 'tak boleh' dan berikan alasan/ akibat kalau dia buat begitu.

-dan tanya dia soalan supaya meningatkan keyakinan diri dia
contoh: 'nanti kalau abah sakit, nak tak? sulaiman suka tak abah sakit?'  dia akan geleng...

-puji dia 'sulaiman pandai, baik kan'

-bagi dia permainan lain untuk alihkan perhatian dia.

insya Allah dia akan dengar cakap kita, kurang tantrum dan tenangkan hati kita kerana tak perlu bertekak dengan dia...

sesungguhnya semua anak-anak itu suci bersih hatinya...prof muhaya kata mereka ahli syurga..kalau kita mati belum tentu masuk syurga terus..mereka ni terus masuk syurga..sepatutnya kita yang perlu cium tangan mereka kerana mereka tidak ada dosa...
selalula berikan mereka peluk, cium, belaian, pujian..lemah lembut ketika memberi arahan, sabar dengan kerenah mereka,lihatlah mata mereka dengan kasih sayang, dengarlah bebelan mereka..
anggaplah itu hari terakhir dia ada bersama dengan kamu..

' 0-7 tahun, mereka adalah raja.segala permintaan mereka dipenuhi
8-14 tahun, mereka adalah hamba. kena beri hukuman jika buat salah
15 tahun ke atas, layanlah mereka seperti kawan..'-prof muhaya


No comments:

Post a Comment